Barn med refluks

13. april 2007

Alder:
7 mdr.

Barn med refluks

Kære Helen

Jeg skriver til dig i håb om, at du kan give mig nogle gode råd ang. min søn som er 7,5 måned gammel. Familiens hverdag er efterhånden ret kaotisk, og jeg er mere end nedslidt....

Min søn har fra nyfødt af lidt utrolig meget af refluks og opkastning og har først siden starten af februar startet behandling med Losec, som vi synes har hjulpet ham. Det virker som om at smerterne er forsvundet. Han kaster ikke længere op, men har dog stadig behov for at have hovedenden hævet.

Hans refluks problemer har gjort, at han aldrig har kunnet ligge fladt på ryggen for at sove/hvile eller lege. Dvs at han har opholdt sig meget i baby skrå stol og MINE ARME. Hans refluks problemer gør også, at han faktisk konstant er forkølet og meget generet af slim i halsen, som han har svært ved at hoste op. Desuden tager han meget lang tid om at bøvse efter hvert måltid og er generet af det. Kan nogen gange tage op til 3 kvarter for ham at bøvse! Desuden har han enormt meget luft i maven og prutter ret meget!

Det har været nogle hårde måneder for min søn med megen skrigeri, pylrethed og usammenhængende søvn, men såmænd også en barsk tid for forældre og storesøster på 28 måneder. Men vi synes faktisk, at situationen er blevet værre efter, at han er startet på fast føde, da han var 5 ½ måned gammel. Han startede på fast føde to uger efter, at han startede op på Losec.

Min søn spiser fint, og jeg ammer ham ved siden af. Han tager fint på og er en stor dreng på 8,6 kg p.t. Han vågner mange gange i løbet af natten og er meget svær at lægge igen. Min mand og jeg prøver at vugge ham i søvn, men det ender med at jeg prøver at amme ham i søvn, hvilket heller ikke altid lykkes. Faktisk vågner han næsten hver time mellem midnat og 6 om morgenen.

Vi er helt smadret! I løbet af dagen er han utrolig pyldret og græder nemt. Vil konstant have mine arme, skriger fordi han ikke kan bøvse af eller har ondt i maven, basker vildt med arme og ben, når han skal på puslebordet og vil/kan ikke falde i søvn, selvom han er dødtræt. Det ender altid med, at jeg må amme og vugge ham i mine arme skiftevis i næsten 3 kvarter (Hvilket jo heller ikke er holdbart, når man har 2 børn at passe).

Derefter ...

Annonce

... vågner han 20 minutter senere, fordi han ikke er blevet bøvset ordentligt af. Der kan godt komme optil flere bøvser efter et måltid. Han har normal afføring på trods af, at han prutter meget. Alt dette ”falde-i-søvn-amning” gør, at han er helt ude af rytme med både mad og spisetider. Intet lader til at kunne fungere for os..

Nu er vi nået dertil, hvor vi er fuldstændig udmattet og har brug for at ændre tingene radikalt. Jeg har valgt at trappe ned med amningen for, at jeg kan få hjælp til at passe ham. Når han skal puttes, har vi godnat ritual med nattøj og sang, men vugger ikke længere og forlader faktisk værelset. Vores søn skriger selvfølgelig helt vildt, og vi går ind igen efter 1 minut, 2 minuter, 3 minuter osv. Lige nu har vi svært ved at skelne, hvorfor han er ked af det.

Han har klart megen luft, som generer ham med bøvser og prutter, men vi tror også, at alderen spiller ind. Han er mere bevidst og vil op i armene hele tiden. Kan du give os nogle gode råd?

Først og fremmest er det naturlig med så meget luft i tarmene? Og hvad kan jeg gøre for at afhjælpe problemet, kost osv. (Har tid hos en speciel børnelæge om et par uger. Går meget til læge med ham, men mangler helt ærligt en sundhedsplejerske hernede...) Kan det være noget laktose intolerans (som jeg også selv lider af).

Hvordan kan vi putte ham uden al det skrigeri, og hvad skal vi gøre om natten, når han gang på gang vågner? Ang. Amning ammer jeg ham tidlig morgen, aften og sen aften. Han vil ikke drikke af kop og vil heller ikke tage sutteflaske. Jeg er bekymret for, at han ikke får nok væske og ikke når sit mælkeindtag i løbet af dagen. Hans afføring er også blevet hård og knoldet efter, at jeg er trappet ned med amningen. Hvad skal han normalt kunne drikke til måltiderne? Han spiser gerne sin yoghurt naturel om eftermiddagen.

Kære Helen, det var en meget lang smøre. Men som sagt mangler vi en sundhedsplejerske, og jeg håber, at du kan hjælpe os og give os nogle redskaber. Når man ikke får sin nattesøvn, bliver man dårligere til at håndtere dagens ”udfordringer”, og det bliver til sidst en ond cirkel for både baby og familie.

Tak for en rigtig god brevkasse!

Mange kærlige hilsner fra Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland